آیفونهای جدید با زرق و برق همیشگی معرفی شدند. مثل هر سال دیگری که آیفون سری اس معرفی شده، امسال هم شاهد تغییر در طراحی و موارد این چنینی را امسال شاهد نبودیم. در عوض یک نسخه بزرگتر از آیفون XS معرفی شد و همچنین گوشی سومی به نام iPhone XR معرفی شد و انتظار داریم این گوشی بیش از دیگر آیفونها فروش داشته باشد. اما در این پست قصد نداریم دوباره نگاهی به این گوشیها بیاندازیم بلکه میخواهیم کمی عقبتر رفته و ببینیم که آیا هیچ وقت از خرید آیفون خسته میشویم یا این سنت را ادامه میدهیم؟
در یازدهمین سال حضور آیفون در دنیا، این گوشی تبدیل به یک تناقض بزرگ شده است.
از یک طرف، علاوه بر پارسال که آیفون گران شد، امسال هم این گوشی گرانتر شده و اکنون iPhone XS Max با حافظه ۵۱۲ گیگابایتی، قیمتی معادل ۱۴۵۰ دلار بدون احتساب مالیات و غیره دارد و بسیار بسیار گران به حساب میآید. در سراسر دنیا مردم برای خرید این گوشی پول پس انداز میکنند و جایگاه اجتماعی و اقتصادی خود را میسنجند. در دنیای گوشیهای هوشمند که میتوانیم بگوییم در نهایت همهشان یک کار ثابت را انجام میدهند، اپل گوشیهایی تولید میکنند که از نظر اعتبار، اعلا یا به قول انگلیسی زبانها، پریمیوم هستند. این تعریف را میتوان زمینههای مختلف دنیای مد و فشن، به برندهای جواهرات و محصولاتی از این دست هم نسبت داد اما در دنیای تکنولوژی مثالهای زیادی نمیتوان برای آن زد.
از طرف دیگر، آیفون چیزی است که ما آن را مثل یک کالای مصرفی جایگزین میکنیم. برای مثال اگر شما یک ساعت لوکس ۱۰۰۰ دلاری خریداری کنید، آن را ممکن است تا ده سال و یا بیشتر هم نگه داشته و از آن مراقبت کنید. نقطه مقابل این موضوع دقیقا اپل و محصولات این شرکت هستند. مردم هر دو یا سه سال یک آیفون گرانتر و جدیدتر خریداری میکنند. به طور واضحتر بخواهیم بگوییم، مثل این میماند که اپل کفشهای ورزشی را در قالب کفشهای رسمی به فروش میرساند؛ کفشهای رسمی را قرار نیست هر سال خریداری کنیم اما کفش ورزشی را چرا.
آیفون همیشه نسبت به دیگر موبایلها محصول گران قیمتی بوده و حتی این موضوع در اولین باری که این گوشی عرضه شد نیز وجود داشته است. وقتی اولین نسل آیفون عرضه شد، این محصول مثل یک گنج میماند و قیمت زیاد و موجودی کم، این گوشی را به یک گنج بدل کرده بود. این گوشی فقط از طریق اپراتور AT&T در آمریکا و اپراتور O2 در انگلستان عرضه میشد. این را بگذارید در کنار شعار آن زمان اپل که «متفاوت فکر کن» بود. با این شعار و کاریزمای استیو جابز و همینطور خاص بودن آیفون، این گوشی توانست از همان ابتدا به یک سمبل تبدیل شود.
آیفون یک محصول تاریخی و منحصر به فرد است.
از آن زمانی که گوشیهای هوشمند همهگیرتر شده و بیشتر و بیشتر وارد زندگی ما شدند، قیمت آنها نیز به مراتب بیشتر شد و به همان میزان از نظر سخت افزاری پیشرفت کرد. اما اپل فقط بهرهمند از تغییرات سختافزاری نبوده، بلکه در این مسیر یک رهبر و پیشتاز است. هر زمان که گوشیهای هوشمند گرانتر شدهاند، دلیل آن گرانتر شدن آیفون بوده. هر زمان گوشیهای هوشمند بیشتر یک بار مصرف شدهاند – مثل اتفاقی که برای باتریهای گوشیهای هوشمند افتاده و دیگر به سادگی قابل تعویض نیستند یا مثل حذف فاصله بین شیشه جلویی و نمایشگر که تعمیر پذیری نمایشگر را سختتر کرده- آیفون شروع کننده این مسیر بوده است. اپل درواقع دارد تناقض را جا میاندازد.
سامسونگ و دیگر تولیدکنندگان گوشیهای هوشمند نیز از این کار اپل بهره بردهاند. درواقع اپل لوکس بودن را در حوزه تکنولوژی به چیزی نرمال تبدیل کرده است. این اتفاق مخصوصا در آمریکا و کشورهای غربی اتفاق افتاده و اپل توانسته با نرمال کردن قیمت زیاد محصولات خود، دیگر شرکتها را هم به نوعی به این بازی وارد کند. تمام این اتفاقات در شرایطی میافتد که انگار اپل و دیگر شرکتها نظیر سامسونگ، برای یک مخاطب گوشی تولید میکنند در صورتی که این چنین نیست! در یک طرف ما کاربران آیفون را داریم که یا از قبل کاربر این پلتفرم بودهاند و یا به زودی کاربر آیفون خواهند شد و همین؛ بقیه کاربران در دسته بندی «دیگر» قرار میگیرند. صعود سامسونگ و تبدیل شدن ای شرکت به بزرگترین تولید کننده تلفن هوشمند، بعد از ظهور آیفون اتفاق افتاد. و همین رکوردهای مشابه برای هواوی، شیائومی و دیگر تولیدکنندگان اندرویدی هم رخ داده و کسبوکار آنها هم رونق گرفته است. درواقع به طور کل باید بگوییم تمام تولید کنندگان اندرویدی رشد کردهاند اما در کنار آن فروش آیفون نیز بیشتر شده و کاربران آن نیز افزایش یافتهاند.
فرقی ندارد دلیل افزایش فروش آیفون iMessage است یا نقشه اپل یا اینکه گوشیهای آیفون چطور ساخته میشوند و بدون نقص کار میکنند. هرچه باشد، تعداد زیادی از کاربران، به سادگی وجود دیگر گوشیهای هوشمند را نادیده میگیرند. گاهی اوقات کل اعضای یک خانواده آیفون دارند و به اکوسیستم اپل وابسته هستند. طبیعی است که هیچ کدام از افراد چنین خانوادهای ترجیح نمیدهد گوشی اندرویدی تهیه کند.
این وابستگی افراد به آیفون از برندینگ خوب و تجربه کاربری خیلی خوب آیفون نشات میگیرد و همین موارد هستند که به اپل اجازه میدهد یک گوشی با پسوند S معرفی کند که بر پایه طراحی سال قبل خواهد بود و تنها با تغییرات داخلی عرضه میشود. سال ۲۰۱۸ منحصربهفرد بودن اپل را در این زمینه نشان میدهد چرا که هیچ شرکت دیگری نتوانسته یک گوشی با تغییراتی مثل آیفونهای S معرفی کند و فروش خوبی داشته باشد. مثال آن نیز گلکسی اس۹ و LG G7 است که نسبت به سال گذشته تغییرات زیادی نداشته و به نوعی آپدیت S محسوب میشوند و از همین رو، نتوانسته انتظارات سامسونگ و الجی در زمینه فروش را برآورده کنند.
در کنار تمام این فاکتورها، فروش آیفون به صورت قراردادی در کشورهایی مثل آمریکا را فراموش نکنید. در این مناطق مردم آیفون را تحت قراردادی با اپراتور تهیه میکنند و پس از دو سال پرداخت مبلغ آن به صورت خرد خرد، با برنامههای جایگزین کردن گوشی، آیفون خود را با نسخه جدیدتر جایگزین میکنند. آنها درواقع میدانند که به محض تمام شدن قراردادشان با اپراتور، آیفون جدید به بازار آمده و از این بابت خیالشان راحت است.
همچنین فاکتور آخر شاید قیمت زیاد آیفون باشد که همیشه در طول سال ثابت است. آیا همه کسانی که میخواستند iPhone X را خریداری کنند، این گوشی را خریدهاند؟ قطعا خیر. اما با عرضه iPhone XR میتوانند گوشی بزرگتر، قدرتمندتر و تقریبا همان تجربه کاربری را با قیمت کمتری داشته باشند. و یا حتی از بازار دست دومها، اقدام به تهیه آیفون X با قیمت خیلی بهتری کنند. و در نهایت این یعنی یک نفر دیگر به مشتریان اپل افزوده خواهد شد.
شبکه اجتماعی گوگل پلاس که علیرغم تلاشهای گسترده گوگل هیچوقت آنچنان که باید و شاید مورد توجه کاربران قرار نگرفت، تعطیل میشود. گوگل ساعاتی پیش در وبلاگ رسمی خود پستی منتشر کرد که در جریان پروژهی امنیتی Strobe که به هدف پیدا کردن ضعفهای امنیتی سرویسهای این شرکت کلید خورده، متوجه یک باگ امنیتی در گوگل پلاس شدهاند. این باگ از سال ۲۰۱۵ وجود داشته و در نهایت در مارس ۲۰۱۸ متوجه این موضوع شدهاند و آن را برطرف کردهاند.
گوگل اعلام کرده که طبق بررسی آنها، این باگ مورد سوء استفاده قرار نگرفته است.
البته گوگل اعلام کرده که طبق بررسی آنها، این باگ مورد سوء استفاده قرار نگرفته که احتمالا این موضوع تا حد زیادی به عدم محبوبیت این شبکه اجتماعی برمیگردد. در هر صورت هکرها با سوء استفاده از این باگ میتوانستند به اطلاعاتی مانند نام، آدرس ایمیل، شغل، جنسیت و سن کاربران دست پیدا کنند.
گوگل میگوید که شبکه اجتماعی گوگل پلاس کاربران فعال قابل توجهی ندارد و بیش از ۹۰ درصد کاربران در هر مراجعه کمتر از ۵ ثانیه وقت صرف میکنند. به خاطر همین عدم محبوبیت و افشای این باگ، گوگل در نهایت تصمیم گرفته این شبکه اجتماعی را طی ده ماه آینده برای کاربران معمولی تعطیل کند. البته کسبوکارها و شرکتهایی که برای برقراری ارتباط بین کارکنان خود از این شبکه اجتماعی استفاده میکنند، همچنان میتوانند چنین کاری را انجام دهند و این سرویس برای این دسته از افراد تعطیل نخواهد شد.
علاوه بر تعطیلی گوگل پلاس، این شرکت اعلام کرده تنظیمات امنیتی جدیدی را برای دیگر سرویسهای خود ارائه میدهد. تغییرات اعمال شده بر API این سرویسها دسترسی توسعهدهندگان را به اطلاعات گجتهای اندرویدی و جیمیل را محدودتر میکند. در همین رابطه، تنها اپلیکیشنهایی که قابلیتهای سرویس جیمیل را افزایش میدهند، مانند اپلیکیشنهایی که نسخهی پشتیبان تهیه میکنند، میتوانند به اطلاعات گسترده جیمیل دسترسی داشته باشند. در ضمن همین توسعهدهندگان هم همواره زیر ذرهبین گوگل قرار میگیرند تا سوءاستفادهای صورت نگیرد.
در دورهای از زمان، تلاش شرکتها صرفا معطوف به سریعتر ساختن مرورگرها و افزایش امتیاز آنها نسبت به رقبای دیگر در بنچمارکهای JavaScript بود. اگرچه اکنون نیز سرعت کماکان شاخصهی مهمی محسوب میشود، اما بسیاری از توسعهدهندگان اکنون بیشترین تمرکز خود را بر روی افزایش بهرهوری مرورگرها از انرژی صرف میکنند، چرا که در حال حاضر بسیاری از کاربران وبگردیهای خود را در دستگاههای قابل حمل مانند لپتاپ انجام میدهند. زمانی که مایکروسافت ادعا کرد که مرورگر اج از لحاظ بهرهوری انرژی عملکرد بهتری نسبت به رقبای دیگر خود نظیر کروم، فایرفاکس و اپرا دارد، در حقیقت بحث جالب توجهی را آغاز کرد.
امروز، مایکروسافت با آمار و ارقام جدیدی براساس نسخهی جدید اج در آپدیت سالانهی ویندوز، بازگشته است. به گفتهی مایکروسافت، مرورگر اج کماکان نسبت به رقبای دیگر خود (شامل مرورگر اپرا در حین فعال بودن قابلیت اختصاصی energy-saving آن)، عملکرد بهتری دارد. مایکروسافت مدعی است که بازده نسخهی جدید اج از لحاظ رندر کردن صفحات، اکنون در تستهای شبیهسازی شدهی این شرکت، تا ۱۲ درصد بیشتر شده است. لازم به ذکر است که در این تست سایر رقبا نیز عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشتهاند که این خود نشاندهندهی لازمهی وجود رقابت بین شرکتهای مختلف است.
اما مایکروسافت میگوید که استفاده از مرورگر اج در قیاس با به کارگیری سایر مرورگرها، میتواند بین ۲۳ تا ۶۹ درصد طول عمر باتری لپتاپ شما را بهبود بخشد. مرورگر کروم که اخیرا آپدیتهای متعددی را در ارتباط بهرهوری دریافت کرده است، کمان نسبت به اپرا و فایرفاکس عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش میگذارد. در یکی از تستهای مایکروسافت که نشاندهندهی طول عمر باتری لپتاپ حین استریم کردن ویدئو بود، عملکرد اج در حدود ۶۲ درصد بهتر از فایرفاکس بود.
کد منبع تستی که مایکروسافت در آزمایشهای خود به کار برده، در وبسایت گیتهاب در دسترس است. با توجه به آنکه مایکروسافت عملکرد مرورگرها را تنها در ویندوز ۱۰ بررسی کرده، بنابراین دادههای جمعآوری شده، شامل عملکرد مرورگر سافاری اپل نیست. بنابراین اپل نیز احتمالا این ادعا را خواهد کرد که مرورگر این شرکت نسبت به رقبای خود در سیستم عامل OS X عملکرد بهتری از لحاظ بهرهوری انرژی دارد.
همه روزه تعرض به حریم خصوصی در فضای مجازی و اینترنت، به ویژه تصاویر پیکسلی و بلور شده، سادهتر از گذشته میشود. استفاده از چنین متدهایی، مشاهدهی اطلاعات حساس مثل پلاک خودرو یا تصاویر سانسور شده را دشوار میکند، اما پژوهشگران دانشگاههای تگزاس و کورنل، معتقد هستند که در عصر یادگیری ماشینی، امنیت چنین متدی را به شدت به مخاطره میاندازد.
اعضای این تیم سهنفره با استفاده از ابزارهای سادهی یادگیری عمیق، با دقت بالایی، قادر به شناسایی چهرهها و اعداد نامشخص و مبهم شدند. در داخل یک مجموعه از دادههای استاندارد که احتمال شناسایی یک چهره توسط انسان، در حدود ۰.۱۹ درصد است، این الگوریتم از دقت ۷۱ درصدی بهره میبرد و چنانچه الگوریتم فرصت ۵ بار حدس زدن داشته باشد، دقت آن به ۸۳ درصد خواهد رسید. گفتنی است که الگوریتم، تصویر را از حالت بلور خارج نمیکند و صرفا براساس اطلاعاتی که دارد، آنچه را که از تصویر مبهم میبیند، شناسایی میکند. راهکار جدید ارائه شده توسط پژوهشگرها بر روی تصاویر بلور، پیکسلی شده و P3 که نوعی از رمزگذاری JPEG به عنوان روشی ایمن جهت پنهانسازی اطلاعات است، عمل میکند.
در طی سال جاری ابزارهای مختلفی برای شناسایی تصاویر بلور و پیکسلی توسعه داده شدهاند که یکی از آنها متدی است که توسط پژوهشگران موسسهی مکس پلانک برای شناسایی تصویر بلور شدهی افراد در فیسبوک، ایجاد شده است. اما آنچه که راهکار جدید توسعه داده شده توسط پژوهشگران دانشگاههای تگزاس و کورنل را از این متد متمایز میسازد، سادگی آن است. در راهکار جدید از کتابخانهی منبع باز یادگیری عمیق Torch، الگوها و دادههای استاندارد منبع باز آن استفاده میشود.
ویتالی اشماتیکوف، پروفسور دانشگاه کورنل میگوید:
ما از یک راهکار ضعیف استفاده کردیم، با این تفاوت که آن را با مجموعهای از دادههای آموزشی، شبکهی عصبی و الگوریتمهای استاندارد شناسایی تصویر ترکیب کردیم، اما با این راهکار قادر به ثبت نتایج خوبی بودیم.
اشماتیکوف اذعان دارد که راهکار توسعه داده شده توسط موسسهی مکس پلانک متفاوتتر بوده و ظرافت بیشتری دارد، چرا که این راهکار سررشتهها و سرنخهای متنی موجود در خصوص هویت را نیز به حساب میآورد. اما وی میگوید راهکار سادهتر او، نشانگر این موضوع است که این متدهای امنیتی تا چه حد ضعیف و غیر قابل اتکا است، با این حال وی به این موضوع اشاره نداشته است که راهکار او در یک تست قیاسی، تا ۱۸ درصد دقت بیشتری داشته است.
برای توسعهی راهکار جدید جهت شناسایی چهرهها در ویدئوهای یوتیوب، پژوهشگران تصاویری را که به صورت عمومی در دسترس بودند، توسط ابزار ویدئوی یوتیوب بلور میکردند. در نهایت هر دو نسخه از مجموعهی تصاویر را وارد الگوریتم خود میکردند تا این الگوریتم مرتبط ساختن الگوهای بلور را با چهرههای واضح، بیاموزد. الگوریتم پس از دریافت تصاویر مختلف یک شخص، با دقت ۵۷ درصد یا ۸۵ درصد، در صورتی که امکان پنج بار آزمون، فراهم میشد، هویت افراد را شناسایی میکرد.
ریچارد مکفرسون، یکی از دانشجویان دانشگاه کورنل میگوید:
عملکرد روشی که ما توسعه دادیم، بسیار ساده است، تنها محدودیت موجود، لزوم داشتن مجموعهای از دادهها است که توسط آن امکان یادگیری ماشین فراهم شود که خوشبختانه این مجموعه هم در دسترس است.
مجموعهی دادههای آموزشی میتواند صرفا تصاویر فیسبوک یا دیرکتوری پرسنل یک وبسایت باشد. برای کاربرد اعداد و حروف (حتی در فرم دستی)، دادههای آموزشی مورد نیاز، به صورت عمومی در دسترس است. کمپانیهای مانند یوتیوب که بلور کردن تصاویر را توصیه میکنند، باید در بیانیهی مرتبط با حریم خصوصی خود، این موضوع را به صورت واضح بیان کنند که استفاده از چنین متدی، اطلاعات را تنها در مقابل انسان در امان نگه میدارد، نه ماشینها یا افرادی که با فرد مورد نظر خصومت دارند.